Receptionisten: "- Var som att sitta i en konservburk"

Kollegornas samtal hördes över hela lokalen och hon hade svårt att höra vad kunderna sa. Problemen löstes – tack vare en lösning från Soundab. - Överraskande att det inte var svårare än så, säger Anna Peyron, receptionist hos Folkpool.


Akustiktavlor med Folkpools eget motiv

Stort, snyggt, fräscht – och väldigt lyhört. När Folkpool skaffade nya lokaler för några år sedan var de perfekta för en pooltillverkare, men i receptionen blev den stora lokalens volym snabbt ett problem.


– Alla ljud studsade runt, mot plåttaket åtta meter upp och sedan ner på golvet av klinker. Det var som att sitta i en konservburk, säger Anna Peyron.



Hon arbetar som receptionist och hade dagligen problem med att höra kunders telefonsamtal och frågor från besökare. Att dessutom ofta störas av sina arbetskamrater förbättrade inte situationen.

– Vårt fikarum ligger i samma lokal precis i anslutning till receptionen och att ha 10-15 kollegor som har morgonfika precis bredvid är inte direkt optimalt, för att uttrycka det milt.

Och då lokalen dessutom förstärkte alla ljud blev man tvungen att hela tiden höja rösten för att höras.



Akustikfält i tak fångar ljud effektivt

Efter en tids diskussion bestämdes att något skulle göras åt ljudproblemen. Anna googlade fram Stockholmsbaserade Soundab.


– De kom ut till oss, mätte, tittade och presenterande olika lösningar. Sedan gick allting väldigt snabbt. Installation gick på en dag och efteråt märkte vi en markant skillnad, när det är tyst så är det verkligen tyst. Tidigare blev det väldigt höga ljudnivåer bara när några få personer pratade samtidigt.

På en dag byggde Soundab bort ljudproblemen i lokalen.
Lösningen: Akustikfält i taket och ljudabsorberande paneler högt upp på en av väggarna. På väggen närmasta fikadelen placerades akustiktavlor med Folkpools egna motiv.


– Vi fick en fondvägg som inte bara fångar upp ljudet, motivet föreställer också en av våra pooler! Så det är inte bara lugnare nu, vi har också fått en mycket snyggare reception, avslutar Anna Peyron.

Kundcase: Folkpool

UTMANING
Ljudhård ekande reception.
Fikaavdelning i samma lokal.
Svårt föra samtal utan att störa andra.

ORSAK
Hårda plana ytskikt.
Avsaknad av ljudabsorberande material.

ÅTGÅRDER
Akustikfält i tak och vägg.
Akustiktavlor vid fikaplatsen.

RESULTAT
Lugnare ljudmiljö.
Mindre ljudstörning till arbetsplatser.
Lättare föra samtal i lokalen.


DELA MED DIG

TEST


VILL DU OCKSÅ HA HJÄLP?

Slå en signal eller skicka e-post så tar vi en dialog kring just din ljudmiljö.

Telefon: 08-400 20 900
E-post:kundservice@soundab.se

HÖR GÄRNA
AV DIG
Soundab Akustikpartner AB
E-post: kundservice@soundab.se
Tel: 08-400 20 900