> > Folkpool

Receptionisten: ”- Var som att sitta i en konservburk”

Kollegornas samtal hördes över hela lokalen och hon hade svårt att höra vad kunderna sa. Problemen löstes – tack vare en lösning från Strategisk Akustik. – Överraskande att det inte var svårare än så, säger Anna Peyron, receptionist hos Folkpool.

Stort, snyggt, fräscht och väldigt lyhört. När Folkpool skaffade nya lokaler för några år sedan var de perfekta för en pooltillverkare, men i receptionen blev den stora lokalens volym snabbt ett problem.

– Alla ljud studsade runt, mot plåttaket åtta meter upp och sedan ner på golvet av klinker. Det var som att sitta i en konservburk, säger Anna Peyron.

Hon arbetar som receptionist och hade dagligen problem med att höra kunders telefonsamtal och frågor från besökare. Att dessutom ofta störas av sina arbetskamrater förbättrade inte situationen.

– Vårt fikarum ligger i samma lokal precis i anslutning till receptionen och att ha 10-15 kollegor som har morgonfika precis bredvid är inte direkt optimalt, för att uttrycka det milt.

Och då lokalen dessutom förstärkte alla ljud blev man tvungen att hela tiden höja rösten för att höras. Efter en tids diskussion bestämdes att något skulle göras åt ljudproblemen. Anna googlade fram Stockholmsbaserade Strategisk Akustik.


– De kom ut till oss, mätte, tittade och presenterande olika lösningar. Sedan gick allting väldigt snabbt. Installation gick på en dag och efteråt märkte vi en markant skillnad, när det är tyst så är det verkligen tyst. Tidigare blev det väldigt höga ljudnivåer bara när några få personer pratade samtidigt.

På en dag byggde Strategisk Akustik bort ljudproblemen i lokalen.
Lösningen: Akustikfält i taket och ljudabsorberande paneler högt upp på en av väggarna. På väggen närmasta fikadelen placerades akustiktavlor med Folkpools egna motiv.

– Vi fick en fondvägg som inte bara fångar upp ljudet, motivet föreställer också en av våra pooler! Så det är inte bara lugnare nu, vi har också fått en mycket snyggare reception, avslutar Anna Peyron.

Om projektet

 

Vilka var utmaningarna?
  • Ljudhård ekande reception.
  • Fikaavdelning i samma lokal.
  • Svårt föra samtal utan att störa andra.
Vad var orsakerna?
  • Hårda plana ytskikt.
  • Avsaknad av ljudabsorberande material.
Vad omfattade projektet?

Analys, lösningsdesign och åtgärdsplan.

Komplett installation av utvalda åtgärder:

  • Akustikfält i tak och vägg.
  • Akustiktavlor vid fikaplatsen.
Vad blev resultatet?
  • Lugnare ljudmiljö.
  • Mindre ljudstörning till arbetsplatser.
  • Lättare föra samtal i lokalen

Behöver ditt företag också en ny ljudmiljö?